Jullista

Älskar såna här listor, så nu kör vi!

När vill du att första snön ska falla?
Första advent ofc!

Hårda eller mjuka paket?
Hmm... Herregud vad svårt. Hårda skulle jag nog säga! Men älskar ju såklart att få kläder också. Men om jag måste välja så måste det bli hårda paket, för mjuka paket kan jag köpa till mig själv ;)

Nämn dina favoritjulfilmer
Tomten är far till alla barnen (trots att man får ångest och panik av den jävla filmen haha, den är ju så kaos), Ensam hemma, Grinchen och The holiday. Dom är riktigt mysiga och dom brukar jag kolla på varje jul! 

Vad är det bästa med julen?
Jag måste nog säga att det är all belysning och all juldekoration, all god mat, julmust, ja men allt! Själva stämningen är det bästa.

Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?
Jag har faktiskt jobbat på julafton, och jag blev jättesur när jag såg att jag var uppskriven på julafton haha!! Men just där och då var det såklart inte hela världen. Men jag skulle ju självklart hellre föredra att vara hemma med familjen på julafton, just för att jag älskar julafton och att det typ är en helig dag för mig.

Bakar du något till jul? Vad?
Vi brukar baka lussebullar, pepparkakor och ibland (alltså inte varje år) gör vi väl nåt julgodis. 

Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?
JA.

Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
Asså egenproducerat är väl både godare och bättre? Så jag röstar på det.

Knäck eller ischoklad?
Knäck!!!

Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut?
En fyrkantig vit ljusstake (med lite mönster på) med mossa i och fyra vita ljus. 

Vill du ha julkort med brevbäraren eller som e-post?
Brevbäraren lätt!!

Vilka färger har ni till jul?
Vi har rätt mycket vitt, några små detaljer av rött kanske? Vet fan inte exakt.

När julpyntar du hemma?
Vi tar alltid upp stjärnorna i fönstren och adventsljusstaken såklart den första advent, men vid andra/tredje advent tar vi även upp lite mer pynt så som små tomtar vi ställer i några fönster, en liten julstad med små söta hus och lampor i, som vi ställer på något litet bord i lägenheten. Sedan ungefär 3-4 dagar innan julafton tar vi upp julgranen! 

Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Såklart julkulor, en ljusslinga och en stjärna högst upp. Utan det är det ju inte fint..?

Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex. gå en promenad, spela sällskapsspel osv. ?

Inte direkt, vi brukar köra lite spel på kvällen, men annars är vi ganska avslappnade och alla gör vad dom vill. Vi sitter för det mesta och pratar och umgås!

Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord?
Köpeglögg. Hur fan gör man hemmagjord??

Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?
Clementiner!!!

Vilken är din favoritjulskiva?
Har ingen favoritjulskiva, brukar bara lyssna på jullistor på Spotify!

Vilken är din favoritjullåt?
All I want for Christmas, Jingle Bell Rock, It's the most Wonderful time of the year, Rockin' around the Christmas tree, Let it snow, Tänd ett ljus. Haha jag har några stycken!

Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?
Julskinka, ägg, Janssons frestelse, senapssill. Och julmust såklart!!!

Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet?
Heheh assåååå jag gör ju inte maten, det är föräldrarna som gör det. Jag vågar typ inte göra maten för då skulle nåt gå fett snett haha. Men vi gör faktiskt väldigt mycket själva hemma.. Köttbullarna, Janssons frestelse, till och med sillen gör pappa själv!

Föredrar du vörtbröd med russin eller utan?
Utan russin. 

Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?
Vi har det på julbordet ENDAST för att pappa vill det haha! Ingen annan rör den där skumma grytan. Sååå jag klarar mig bra utan den!

Vilket är ditt bästa julrecept som du har fått av din mamma eller svärmor?
Har tyvärr inte fått nåt haha!

Tittar du varje år på Kalle´s julafton?
Jaaaaa, herregud det året jag jobbade på julafton missade jag tyvärr Kalle och jag hade inga julkänslor alls. Min morbror vill spela in det åt mig så jag kunde kolla efter haha! Men det är ju tyvärr inte samma sak....... Haha

Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalle´s julafton?
Julverkstan!!

Har du sett Karl-Bertil Jonsson´s jul?
Men hallå, ofc man kollar på det varje år också!

Har ni tomte hemma?
Nej, bara om vi har småbarn med!

Köper du julklappar till många?
Nej, jag köper inte till många, och det är för att jag inte tycker att julen handlar om att få julklappar. Jag köper till mamma och pappa, och till Niklas. Jag och mina systrar struntar i att göra det, just för att vi tycker det är onödigt.

Tycker du att det skall vara julklappar till alla eller bara barnen?
Hmm.. Det är ju kul om alla får en varsin julklapp såklart! Men jag själv skulle nog lägga mer fokus på barnen. Dock så har vi nästan aldrig några småbarn med haha. Så alla får ju såklart alltid minst en varsin julklapp!

Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv?
Haha ber alltid dom i butikerna göra det, suger på att slå in!

Färgglatt eller enfärgat julklappspapper?
Både och faktiskt!

Roligast att få i sin julklapp?
Något personligt är alltid roligast att få!

Har du ett färgtema i granen?
Vi har rött, vitt och silver. Mest rött och silver!

Hur ser din julfrukost ut?
Knäckemacka med julskinka!

Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?

Oj.... Jag är ju en sneakertorsk asså! Så ett par sneakers! Det går alltid hem.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0